Bio

Bart Van Kerchove (°1976) zet zijn eerste muzikale stappen aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord te Lokeren. Hij volgt er piano in de klas van Lieve Saerens.
Van bij het begin improviseert hij eigen muziek, en noteert hij zijn eerste kleine stukken voor piano solo, zoals “De Arend” (1989).
Hij wordt laureaat van verschillende nationale pianowedstrijden zoals de Cantabile-pianowedstrijd en Axion-classics.

Daarna studeert hij verder aan de Hogeschool Gent, Departement Conservatorium, waar hij in 1999 het Meester-diploma Piano in de klas van Johan Duijck behaalt, met grootste onderscheiding. 

Tijdens zijn pianostudies blijft hij de cursus Compositie volgen als nevenvak.

Om zich nadien verder te bekwamen in de compositie volgt hij lessen Compositie en Instrumentatie bij Jan Van Landeghem, aan het Koninklijk Conservatorium te Brussel.

Sinds 2000 is hij leraar Piano en Begeleidingspraktijk aan het Stedelijk Conservatorium te Oostende, en sinds 2003 is hij pianobegeleider aan de Stedelijke Academie voor Muziek, Woord en Dans te Deinze. 

In 2000 wordt zijn “Oratio brevis” opgenomen op de CD “Miniaturen voor Archipel”, met muziek van 25 Vlaamse hedendaagse componisten.
Hij heeft de toneelmuziek gecomponeerd voor de productie “Le Petit Prince” van het Théâtre Arlequin in Luik (seizoenen 2005-2006 en 2006-2007), en heeft de muziek geschreven voor de muziektheater-voorstellingen “Het verhaal van de soldaat” (2004, 40 publieke voorstellingen) en “De verjaardag van de Infante” (2007), telkens door het Aram ensemble en Mong Rosseel.
In 2008 schrijft hij de muziek bij “Kasia” van Elisabet Lladó, een kortfilm die geselecteerd werd voor het Festival van Cannes, en diverse prijzen won op verschillende filmfestivals (Abu Dhabi, Alès, Cineposible).

Een deel zijn composities is bedoeld voor leerlingen uit het Deeltijds Kunstonderwijs (DKO), waaronder de succesvolle pianobundels 'Pianoschurken' (2011) 'Kruis#tocht in Pyjama' (2012), (waarin de pianoleerling op een ludieke manier door alle toonaarden met kruisen geloodst wordt) en 'Er is een MOL onder ons!' (2013) (de toonaarden met mollen). Maar ook werk voor andere instrumenten wordt vaak in het muziekonderwijs gebruikt zoals 'Sound Your Trumpet!', 'Names 4 Clarinet' enz...

In 2016 wordt zijn 'Bifurcation Point' (piano solo) geselecteerd voor Fingerprints#2, een CD van Klara, Kunstenpunt en Sabam for Culture, en wint hij de 1ste Prijs van de compositiewedstrijd 'Fidelio' met 'Notes Lydiennes'.

In 2019 wordt 'Lucy's Footprints' (altviool, marimba en piano) geselecteerd voor Fingerprints#3.

Zijn oeuvre omvat werken voor de meest uiteenlopende bezettingen: koperensemble, strijkorkest, clarinet choir, piano 4-handig, liederen, dwarsfluit en piano, percussieduo en nog zoveel meer.

Zie ook 'Referenties'.